Perangai Tipikal Orang Malaysia Yang Kadang Kala Menjengkelkan

Assalamualaikum

Alhamdulilah hari nie masih lagi dapat bernafas... Fuhh perjalanan yang jauh dari ini , dari klang ke subang dan subang ke Shah Alam. Geram kadang kadang dengan tipikal perangai segelintir orang malaysia yang sangat "annoying" .Fuhh pagi pagi dah buat tangan nie mengigil., rasa dah lama tak tumbuk muka orang.Tarik nafas panjang panjang ...nasiblah mampu bersabar.




Pertama sekali , bila tima beratur nak beli tiket, kita nie kemainlah lama menunggu .Tunggu punya tunggu, ada manusia tak geti bahasa nie, dah lah lambat datang lepas tu buat muka seposen terus potong dan beli tiket. Tanpa mengiraukan kita nie yang berjam jam menunggu.



Kedua , Bila nak masuk ke seven eleven, dahlah lapar pagi pagi nie. Lepas tu adalah seorang awek melayu tu , pintu tu dah jelas jelas tulis "Push" tapi apa ke pandai sangat lepas tu tarik pintu tu, tak boleh bukak boleh pulak nak maki maki pintu tu. Apa lagi acik terus potong awek tu dan tolak pintu terus masuk sambil senyum pada awek .Muka awek tu terus berubah ,malu kot.

Ketiga dalam kedai , ada mak cik beli barang, tengok banyak juga yang di beli, dan siap mak cik tu cakap . Dik tak ada discount ehh beli kat sini . Tipikal malaysia yang suka tawar  menawar di mana saje.

Lepas tu melepak kejap kat kedai mamak, nak online sekejap sebab nak validate subjek untuk sem nie. Kebetulan ada juga seorang abang nie pon nak online juga. Dia panggil ane kenapa tak boleh nak "ko nek" internet nie.. Kang ada kena tampar laju laju nie. Dia sebenarnya nak cakap "Connect". Adehhh cakap melayu jelah.

Dan lastly, perangai yang menjadikan nyawa acik hampir melayang, apabila di atas lebuh raya, acik nak balik ke kolej jati dengan menaiki teksi. Motor tu kat tepi dan tanpa beri signal terus potong dan membelok. Naseb pak cik teksi dapat mengelak. Kalau tidak semesti dah terlibat kemalangan. Pak cik tu break emergency dan memang jantung nie rasa nak gugur rasanya.

 Inilah perangai orang di sekeliling kita, kadang kadang nak tergelak ada , nak marah pon ada , nak menjerit2 pon ada .. Apa pon jangan jadi selfish, fikir fikirkan orang sekeliling .

0 Response to "Perangai Tipikal Orang Malaysia Yang Kadang Kala Menjengkelkan "

Post a Comment