Malaysia tol serangan meningkat kepada 60 selepas pertempuran baru



Malaysia berkata pertempuran antara militan menceroboh Filipina dan pasukan keselamatan telah meninggalkan 60 orang mati pada lewat Khamis, kerana ia menolak tawaran gencatan senjata daripada pemimpin pejuang.

Ketua Polis, Ismail Omar berkata, 32 pengikut sendiri diisytiharkan Filipina sultan telah terbunuh dalam dua konfrontasi sejak Rabu berhampiran tempat kejadian kebuntuan tiga minggu di negeri Sabah, selepas serangan tentera untuk mengusir mereka.
Yang membawa jumlah orang yang mati kepada 60, termasuk 52 militan. Lapan anggota polis Malaysia terbunuh dalam pertempuran hujung minggu lalu.
Tentera dan polis sedang memburu militan Islam di kawasan terpencil di pulau Borneo, di mana mereka mendarat bulan lepas untuk menegaskan tuntutan jangka dorman wilayah dalam apa yang telah menjadi krisis keselamatan Malaysia yang paling teruk dalam tahun-tahun.
Seorang jurucakap bagi pemimpin mereka yang berpangkalan di Manila, yang dipanggil untuk gencatan senjata tengah hari, berkata 235 orang termasuk lapan wanita yang mengambil bahagian dalam serangan asal.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, yang terbang ke rantau ini hari Khamis untuk memeriksa operasi keselamatan, berkata beliau diberitahu pemimpin Filipina Benigno Aquino melalui telefon tawaran gencatan senjata telah ditolak.
"Saya memberitahu Presiden Aquino mereka mesti meletakkan senjata mereka dengan serta-merta," kata Najib kepada pemberita di sebuah kampung berhampiran di mana pihak tentera dan polis sedang mencari skor militan.
"Mereka perlu menyerahkan senjata mereka dan mereka perlu melakukannya secepat mungkin."
"Sultan", Jamalul Kiram III, mengisytiharkan gencatan senjata unilateral 12:30 (0430 GMT) dan menggesa Malaysia untuk membalas.
Tetapi Najib berkata pasukan Malaysia akan menekan dengan serangan, menghantar lebih banyak askar ke rantau berbukit luas ladang kelapa minyak dan poket hutan.
Pihak berkuasa berkata satu penceroboh telah terbunuh dalam pertembungan Rabu dan 31 pada Khamis.
Mereka memberi tiada butir-butir, selain daripada untuk mengatakan satu pertemuan adalah di kampung Tanduo, mana kebuntuan mula, dan lain-lain di kampung jiran Tanjung Batu ke timur.
Militan selebihnya masih dipercayai berada di dua kampung.
Kemarahan telah dipasang di Malaysia sejak serangan, yang bermula Februari 12 apabila pejuang yang tiba dari selatan Filipina tekan tuntutan Kiram ke kawasan itu.
Kiram berkata, beliau adalah pewaris Kesultanan Sulu, yang pernah memerintah pulau-pulau yang kini sebahagian daripada selatan Filipina serta Sabah.
Kumpulan utama militan telah berkurung di dalam kampung pertanian mengantuk Tanduo selama tiga minggu sehingga dua maut tembak-menembak dengan pasukan keselamatan pada hujung minggu mencetuskan serangan tentera untuk mengusir mereka.
Serangan yang bertaburan pejuang dan pasukan keselamatan telah menyikat melalui kebun kelapa sawit yang luas untuk mereka.
Setiausaha Agung PBB Ban Ki-moon menggesa resolusi aman pencerobohan pelik.
"(Ban) menggesa akhir kepada keganasan dan menggalakkan dialog di kalangan semua pihak untuk resolusi yang aman keadaan," kata satu kenyataan yang dikeluarkan oleh jawatannya Rabu lewat.
Kiram mengisytiharkan "gencatan senjata unilateral ... untuk membalas seruan PBB untuk memelihara nyawa", kata jurucakapnya.
Ketegangan sedang berjalan tinggi di timur Sabah kerana pencerobohan. Penduduk beberapa bandar telah melarikan diri selepas polis berkata lelaki bersenjata telah ditemui di kawasan-kawasan lain ke pantai, meningkatkan kebimbangan penyusupan gerila yang lebih luas.
Rabu malam kata polis badan enam pegawai polis yang dibunuh di hujung minggu serangan hendap di bandar pantai Semporna telah dicacatkan.
Penganalisis pertahanan: 'Malaysia 9/11 boleh' telah dielakkan
Penganalisis pertahanan Malaysia, Lam Choong Wah berkata keadaan di Lahad Datu sedang secukupnya dijaga oleh pasukan keselamatan Malaysia pada masa ini, tetapi beliau berkata situasi keseluruhan boleh dielakkan jika pihak berkuasa bersedia untuk itu selepas menerima laporan perisikan menunjukkan kemungkinan ancaman lima tahun lalu.
Lam Choong Wah memperolehi ijazah Sarjana dalam Pengajian Strategik dan  Pertahanan "mayat anggota polis mati telah didapati telah kejam dicacatkan oleh penceroboh tentera," satu kenyataan berkata, memberi tiada maklumat lanjut.
Polis berkata enam militan bertanggungjawab untuk serangan hendap kemudiannya dibunuh.
Serangan telah mewujudkan satu situasi halus untuk kedua-dua negara jiran, dengan Manila sebelum memanggil untuk menahan diri Malaysia sejurus sebelum serangan tentera Selasa dilancarkan.
Menteri Luar Malaysia Datuk Anifah Aman berkata Rabu malam bahawa kerajaan beliau mungkin mendapatkan ekstradisi Kiram jika Manila gagal untuk mengambil tindakan. Tetapi kerajaan Filipina berkata bahawa adalah tidak mungkin, memetik kekurangan perjanjian ekstradisi.
-Yahoo

0 Response to "Malaysia tol serangan meningkat kepada 60 selepas pertempuran baru"

Post a Comment