Di Filipina, kebimbangan krisis pelarian daripada tindakan Sabah


KUALA LUMPUR, 14 Mac - Terdapat kebimbangan bahawa kecemasan kemanusiaan mungkin bru Malaysia harus terus untuk didakwa sasaran Filipina di Sabah sebagai sebahagian daripada pasukan keselamatan 'untuk memburu militan Sulu, menurut editorial yang dibawa oleh The Star Filipina hari ini.

Semalam, Presiden Filipina Benigno Aquino III dilaporkan telah mengarahkan pegawai-pegawai kerajaan untuk menyimpan bekalan makanan dan meningkatkan sokongan kemanusiaan kepada Filipina - termasuk haram berhijrah mencari pekerjaan yang lebih baik - yang telah mula kembali kepada republik itu oleh beratus-ratus sejak Jumaat lepas.
Arahan itu datang di tengah-tengah dakwaan pencabulan hak asasi manusia di Filipina di Sabah, termasuk laporan daripada pembunuhan Seguridad didakwa oleh pasukan keselamatan Malaysia. Setakat ini, tiada bukti pelanggaran telah dihasilkan, dengan Putrajaya memanggil mendakwa "pembikinan".
"Down di Tawi-Tawi, permulaan apa yang boleh penghijrahan besar Suluk dari Sabah adalah jelas. Kembali Filipina, banyak dengan apa-apa lebih daripada pakaian di belakang mereka, akan datang oleh muatan kapal itu. Sebagai langkah putus asa mereka, dua Filipina telah ditemui oleh kapal peronda Tentera Laut pencerobohan mendayung bot kecil seberang laut, "kolumnis Alex Magno menulis dalam sekeping pendapat untuk The Star Filipina.
"Sekiranya pihak berkuasa Malaysia mengekalkan tindakan keras mereka pada Suluk, kita mungkin melihat banjir orang bot yang boleh berlari ke beratus-ratus ribu. Mereka menyeberang ke Sabah dalam usaha kehidupan yang lebih baik. Mereka akan pulang dengan apa-apa. "
Menurut Magno, Filipina pelarian banjir ke Tawi-Tawi - wilayah dikatakan kekurangan sumber yang diperlukan untuk berurusan dengan kebanjiran - didakwa "membawa dengan mereka cerita-cerita seram tentang penganiayaan di tangan pasukan Malaysia".
Magno mengakui bahawa cerita-cerita telah tidak disahkan secara bebas tetapi pergi untuk ambil perhatian bahawa Malaysia mempunyai "rekod berurusan secara kasar dengan mereka yang ia melihat sebagai ancaman kepada keselamatan negara".
"Cerita-cerita seram mempunyai cincin kebenaran," katanya.
Ahli parlimen Filipina kini mendesak pentadbiran Aquino untuk memfailkan aduan rasmi dengan Putrajaya sebagai dakwaan penyalahgunaan banjir Filipina negara ekoran konflik bersenjata Sabah, sebuah akhbar tempatan melaporkan semalam.
Senat Filipina telah menuntut kerajaan yang memegang Malaysia bertanggungjawab terhadap pencabulan hak asasi manusia yang mungkin terhadap masyarakat pendatang 800000-kuat Filipina di Sabah di tangan pihak berkuasa tempatan (PBT) mencari untuk band sampah masyarakat Sulu militan mendakwa pemilikan negeri Borneo utara.
Magno bergema nada yang digunakan oleh media Filipina dalam serangan terhadap kerajaan Aquino untuk menjauhi tuntutan Sulu ke atas Sabah, mencadangkan keutamaan Manila untuk menenangkan Putrajaya telah memainkan peranan dalam serangan Sulu dan kesan bencana.
"Orang sendiri Sultan di Lahad Datu melintasi dengan penempatan semula, bukan pencerobohan, dalam fikiran mereka. Malah sebahagian daripada mereka membawa senjata, tetapi bahawa sebahagian pakaian Tausug biasa. Mereka tidak mahu perang. Terdapat cukup bahawa dari mana mereka datang.
"Dalam berputus asa atas kecenderungan jelas kerajaan untuk menggugurkan tuntutan ke atas Sabah sepenuhnya, Sultan mengumumkan penempatan semula sebagai bentuk beberapa reinvigoration tuntutan purba. Itu adalah apabila krisis diplomatik bermula.
"Apa yang kita lihat datang dari seberang laut adalah lebih daripada hanya penghantaran pulang secara sukarela. Ini adalah gelombang pelarian, dipaksa keluar oleh wenangan berat yang Suluk dilayan oleh pihak berkuasa Malaysia, "katanya.
Magno mengingatkan pentadbiran Aquino bahawa pelarian "tidak lama lagi akan membentuk pilihan raya yang penting" dalam negeri selatan negara miskin.
Pemerhati berkata keadaan tidak menentu di Sabah muncul untuk menjadi jerami pilihan raya dengan kedua-dua Filipina dan Malaysia readying bagi pemilihan kebangsaan tahun ini- Yahoo

0 Response to "Di Filipina, kebimbangan krisis pelarian daripada tindakan Sabah"

Post a Comment