97 ditahan sebagai Ops Daulat memasuki Hari 7



Pihak polis telah menahan 97 orang sehingga kini di bawah Kesalahan Keselamatan (Langkah Khas) Akta 2017 (Sosma) sebagai Ops Daulat memasuki hari ketujuh hari ini di Sabah.

Sabah pesuruhjaya polis Hamza Taib (kiri) berkata bahawa tahanan yang dipercayai mempunyai hubungan dengan Gadungan 'Tentera Diraja Sulu'.

"Sebagai inspektor agung polis (Ismail Omar) telah berkata, siasatan akan dijalankan di bawah Seksyen 130 (c) (Kanun Keseksaan mengenai keganasan) dan Sosma," katanya pada sidang akhbar di Felda Sahabat Beach Resort , Lahat Datu, pagi ini.
Hamza juga berkata badan lain telah pulih hari ini, menaikkan angka kematian kepada 54, berikutan pertempuran senjata yang telah berakhir pada pukul 4 pagi semalam.
Hamza berkata 22 badan-badan telah dihantar ke Hospital Tawau dan Lahat Datu untuk bedah siasat akan dijalankan.

"Kali ini, kita boleh membuktikan bahawa kita telah pulih badan .. Sekarang kita dipaksa untuk menunjukkan badan (kepada media) untuk membuktikan bahawa ini adalah mayat pengganas yang menceroboh ke tanah air kita," katanya.
Diminta untuk mengesahkan laporan New Straits Times bahawa Azzimuddie Kiram, pemimpin penceroboh tentera, telah melarikan diri pengepungan oleh pasukan keselamatan dan bersembunyi di Semporna, Hamza segera menolak ia
"Jika saya telah diketahui dia adalah di Semporna, saya akan telah ditangkap kepadanya lama dahulu," katanya.
Pihak polis telah menahan 125 orang yang cuba untuk memasuki zon operasi.

Hamza berkata mereka yang tinggal di Kampung Tanduo di Lahad Datu boleh pulang ke rumah tidak lama lagi, kerana operasi polis hampir siap.

"Tumpuan kami kini hanya Tanjung Batu dan Kampung Sungai bilis," katanya, tetapi tidak akan bertindak balas kepada soalan mengenai tempoh masa untuk Ops Daulat.
Kedua-dua kampung ini terletak berhampiran Kampung Tanduo.
Semua kampung dalam zon operasi telah dipindahkan, dan penduduk diletakkan di pusat-pusat bantuan, katanya.
Identiti remaja Mati ditentukan
Polis memeriksa identiti budak remaja yang telah pendek mati pagi semalam manakala pasukan keselamatan telah mengesan penceroboh berhampiran zon merah.
Hamza berkata jabatan siasatan jenayah menjalankan cek.

Beliau menafikan laporan di media Filipina mendakwa bahawa polis telah ditembak di awam dan wanita hamil semasa operasi.

"Saya amat menafikan bahawa Jika anda melihat kejadian semalam, jika pasukan pasukan keselamatan telah benar-benar mahu untuk menembak, kita tidak akan diperlukan untuk menangkap sesiapa," katanya, menunjukkan bahawa tidak ada laporan polis telah diterima.

0 Response to "97 ditahan sebagai Ops Daulat memasuki Hari 7"

Post a Comment